måndag 4 september 2017

Visheten vaknar avsmakas!

Avsmakning pågår (Källa)

Anna på bloggen Fantastiska berättelser, som tyckte mycket om En väktares bekännelser, håller nu på att läsa Visheten vaknar. Hon hade en smakbit från boken på sin sida igår. Hon valde de allra första raderna och dessa lyder som följer:

"Vänta här. Jag ska bara köpa en grej på 7-Eleven."
   Hakim får "7-Eleven" att låta som ett ställe jag vill tillbringa resten av mitt liv på. Han ser på mig med sina obegripligt bruna ögon. För miljonte gången slår det mig hur osannolikt det är att jag får stå så nära de där ögonen. Så nära honom. Det hade varit helt otänkbart bara för några månader sedan.
   "Jag följer med", säger jag.
   "Nej, vänta här."
   Han ler och visar de ofattbart vita tänderna. Tänk att jag får stå så nära de där tänderna.
   Nämen, allvarligt talat. Nu får jag skärpa mig. Står jag här och tänker på att jag får vara nära en uppsättning tänder?

Det är underligt att läsa ett litet utdrag från sin egen bok för första gången sedan jag kämpade med slutredigeringen - inte helt behagligt faktiskt. Men jag är glad att Anna läser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar