söndag 4 december 2016

Fina midnattsord

Midnatt gillar Tilda (Källa)

Jag hittade just en jättefin recension av boken här. Bloggaren tycker mycket om den! Tänk, så glad jag blir, varenda gång någon gillar det jag skrivit. Hon hade dessutom hittat till bokens hemsida!

Så otroligt förtjust jag blev i Tilda! En tjej med skinn på näsan och massa humor, hon är en helt underbar karaktär och jag älskar hennes listor! Dessutom så känns Tilda som sin ålder, hon är femton år, olyckligt kär i Hakim och tråkig skolgång. Ibland blir det lätt att författaren missar att hålla reda på sin karaktärs ålder så att de antingen känns för vuxna eller för barnslig men här blir det helt rätt tycker jag.

Det är minsann inte lätt att vara ensam rådare i stan och försöka hålla reda på alla oknytt som ställer till besvär. Jag är extra förtjust i urban fantasy som utspelar sig här i Sverige och där författaren tar vara på och använder sig av den rika flora av oknytt och väsen vi faktiskt har här i Sverige. En väktares bekännelse är en smart och uppkäftig urban fantasy som verkligen tar vara på just detta men samtidigt bygger författaren upp något helt nytt. Författaren har skapat en väl sammansatt handling fylld med intressanta och fascinerande folk och varelser.  Det är en genomtänkt berättelse där det faktiskt känns helt trovärdigt att det springer runt både tomtar och troll på gatorna i Stockholm.

En väktares bekännelse är en smart, underhållande och humoristisk urban fantasy som jag varmt kan rekommendera! Kika även in på författarens hemsida som bjuder på mycket fina extra detaljer som tex en karta över Stockholm och de platser där boken utspelar sig. Kika in Här!

Hon tycker att jag har lyckats med min jag-gestaltning av en femtonåring, och hon är - tro det eller ej - långt ifrån den enda som tycker det. Och om jag nu lyckats med detta, så är det faktiskt en slump. Eller, det är helt enkelt eftersom jag väl stannade i växten i någon mening när jag var femton. Tur att det är just en femtonåring jag skriver om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar