tisdag 27 december 2016

Instagram igen

Enskede läser (eller ska det tolkas som "Enskede-laser"?) (Källa)

Apropå förra inlägget: En annan instagrammare (@enskedelaser) har skrivit jättefint om boken och hoppas på fler böcker av mig och allt. Hon kallar genomgående Tilda (min huvudperson) för Tindra, vilket jag tycker är ganska fint. Kanske att hon skulle ha hetat Tindra i stället?

Ännu en stark debut! Den här gången av Elin Säfström, som är programmerare till vardags. Hon har skrivit en urban fantasy som utspelar sig i Stockholm. Tindra är väktare och ska skydda staden mot de rådare som kan hitta på besvär för stockholmarna. En rådare är till exempel en tomte eller en älva. Det är inte helt lätt för Tindra, särskilt inte när det börjar gå rykten om en ond häxa som härjar i staden och löpsedlarna skvallrar om att folk försvinner spårlöst. Jag gillar verkligen Tindra och tycker att hon är en bra karaktär som känns trovärdig, hon vill göra sin Plikt men det är så jobbigt att balansera med vardagslivet. Jättebra att författaren har använt sig av de nordiska myterna om olika väsen, det finns mycket att ta av där. Hon har skapat en riktigt skarp magisk värld mitt i vår vardag. Särskilt i slutet är det genuint spännande! Får vi hoppas på fler böcker av Elin Säfström?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar