torsdag 23 februari 2017

Skrämmande? Knappast!

Bibblobloggen tycker att boken är rolig! (Källa)

Här har jag fått ett fint omdöme som jag blev väldigt glad över på Bibblobloggen. Så här står det:

Tänk dig en korsning mellan 70-tals deckaren Columbus, Arkiv X och Trolltyg i Tomteskogen, föreställ dig sedan att det utspelar sig i Stockholms innerstad och att huvudpersonen är 15 år – då har du en ganska god bild av Elin Säfströms bok En väktares bekännelser.

Tilda Modigh är en 15-årig tjej som har ärvt väktarblodet. Tillsammans med sin mormor ser hon till att rådisarna (tomtar, troll, mylingar m.fl. svenska väsen) inte hittar på några dumheter vilka skulle riskera den sköra balans som råder mellan människornas- och väsendenas värld. Tyvärr blir Tildas mormor kallad till Norrland för att hjälpa väktaren där att stävja ett uppror bland trollen och Tilda blir ensam att vakta Stockholm – samtidigt smider någon mörka planer … Behöver jag säga att hon får händerna full?

Säfströms ungdomsroman är en underhållande ungdomsbok med jargongen och tempot hos en deckare – skrämmande? Knappast! Men rolig – läs den!

”Men det är bara att bita ihop och ta itu med jobbet. För någon måste göra det.”

Trevlig Läsning
Carin Blom

Tack, Carin! Det här är på något sätt exakt vad jag var ute efter, helt utan att kunna formulera det så väl för mig själv:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar