söndag 26 februari 2017

Lotten med dotter gillar

Bra trots övernaturlighet (Källa)

Ibland känns det verkligen fantastiskt roligt att bli recenserad. I synnerhet när recensenten inte bara gillar, utan varit skeptisk från början och sedan blivit positivt överraskad. Det har inte varit något helt ovanligt inslag hos bloggare som läst boken, men det gör mig alltid lika glad. Den här gången är det Lotten som läst och gillat - och dessutom har hennes sjuttonåriga dotter gjort detsamma, vilket gör mig extra lycklig.

Jag fick ett mejl i höstas från författaren om den här boken. Nog för att den lät trevlig, men jag brukar inte vara rätt målgrupp för böcker som innehåller övernaturliga fenomen, som jag uppfattade att den här gjorde. Men så började recensionerna komma, och jag funderade på om jag missbedömt det hela, så jag kontakade författaren igen som var vänlig nog att ordna ett exemplar.

En väktares bekännelser är en humoristisk och mycket välskriven debut. Det här är ungdomslitteratur med hög kvalitet! Det som charmar mig och drar med mig in i historien är den fullkomligt obetalbara tonen i berättandet. Jag brukar säga att jag inte gillar ”jag-formen” men här passar det utmärkt. Stundvis skrattar jag högt, och jag har inte tråkigt en sekund. Dessutom är boken lättläst, vilket var vad jag behövde. Skämmas över mina fördomar får jag också – övernaturligt funkar hur naturligt som helst i den här boken.

Tilda är på många sätt en helt vanlig tonåring, men också högst ovanlig. Just hennes humor, och Elin Säfströms förmåga att blanda in det övernaturliga i Tildas tonårsvardag (med tonårsbekymmer) är en styrka i boken. Den typen av fantasy är den som jag lättast rycks med i och gillar. Jag brukar vara högst tveksam till övernaturliga, men här dras jag fullständigt med.

Själva spänningsfaktorn är inte jättestor, men jag är hela tiden nyfiken på hur det ska gå och hur det ska sluta. Till skillnad från en del andra som läst boken så listade jag inte ut alla delar av upplösningen utan blir överraskad av vissa detaljer. Däremot så förstod jag innan Tilda några viktiga detaljer om andra personer.

Målgruppen är 12-15 år och jag ville absolut att vår 17-åriga dotter skulle läsa den då hon brukar uppskatta fantasy med humor. Hon gillade den väldigt mycket – hennes omdöme är att den är underbar med en bra blandning mellan en urban miljö och en övernaturlig värld.

Jag blev glad av att läsa En väktares bekännelser och skulle verkligen vilja läsa mer av Elin Säfström. Och gärna mer om Tilda!

Omdöme: Lättläst och mycket humoristisk ungdomsfantasy.
Betyg: 4+

Tack, Lotten + dotter! Jag uppar lite och ger er båda betyg 5:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar