torsdag 13 oktober 2016

Hustomte sökes

Prickiga Paula är snäll även mot mig

Nu har - liksom utlovat - Prickiga Paulas recension kommit också. Hon är alltid snäll i sina omdömen och så även i mitt fall. Hon vill gärna ha en hustomte, säger hon. Don't we all, säger jag (som blir trasig om fingrarna när jag diskar och tvättar barn för mycket).

Tilda 15 år, är inte som andra femtonåringar. Hon har en magisk gåva, eller vad man nu ska kalla det. Hon är väktare. Hon och mormor, kvinnor i familjen men gåvan hoppade visst över mamma. I väktare uppdraget gäller att se till så att Stockholms tomtar, troll och andra sagoväsen uppför sig som de ska och INTE blir upptäcka av människor.

Inget lätt uppdrag. Särskilt inte nu när mormor åkt iväg på uppdrag till Norrland för att hjälpa till. Att vara femton år är aldrig lätt. Inte blir det lättare av uppdraget eller av att ha en mamma som mest bara sitter framför teven och äter dumle. Eller att ha en pappa som hoppade framför en tunnelbanevagn redan innan Tilda föddes.

Lägg till att killen man gillar gillar en annan och att ens bästis plötsligt inte tycker man lyssnar eller bry sig. Löpsedlar om försvunna killar börjar dyka upp ... Kan det vara så att någon av de där sagoväsen gått för långt?

Jag gillar verkligen när man gör vår "vanliga" värld övernaturlig och befolkar den med sagoväsen. Lite lite har jag senaste året, kanske senaste två åren lärt känna Stockholm om än pyttelite. Det gör det ännu roligare att läsa böcker som utspelas i vår huvudstad.

Tilda gillar jag massor. En spännande och något oväntad berättelse som berättas. Mest skulle jag vilja ha en hustomte som bor i mitt kök precis som Tilda och hennes mamma har. En hustomte som städar och fixa mat. Det hade varit fint det. Någon som vet var man hittar en?

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar