söndag 30 oktober 2016

Tokglädje och ett mer sansat gästinlägg

Bokfreak ÄR bomben! (Källa)

Men det här är ju så himla roligt just nu! Se bara, på denna fina recension på Bokfreak!

Jag har gått ut hårt på läslovet och plöjt fyra böcker. Den senaste i högen är en jag varit sugen på länge. En väktares bekännelser av Elin Säfström som också är hennes debutbok. Och jag gillar den verkligen! Boken utspelar sig i Stockholms innerstad och handlar om en femtonårig tjej som heter Tilda. Tilda är en helt vanlig tjej som går i skolan, trånar i smyg efter en kille som heter Hakim och hänger med sin bästa kompis. Men det är en sak med Tilda. Hon är nämligen väktare tillsammans med sin mormor. Och då menas inte en väktare som hänger i tunnelbanan och ser till att folk sköter sig. Nej, Tilda och hennes mormor är några av de få utvalda som ser saker som ingen annan ser. Varelser som troll, tomtar och andra oknytt. Tilda och hennes mormors uppgift är att se till att de magiska varelserna inte hittar på något dumt i den riktiga världen. För vanliga människor ser i vanliga fall inte varelserna. Om det inte händer något väldigt speciellt ...

Jag tycker verkligen om Tilda som person. Hon är en kool men ändå vem som helst typ som får lite mycket att göra, då hennes mormor måste åka till Norrland och hjälpa väktarna där, som har fått händerna fulla av jättar som går bananas. Jag gillar de små magiska krypin dit Tilda måste ta sig för att ta reda på mer om de magiska rykten som börjar gå om att en hemsk varelser har kidnappat barn för att tömma dem på blod. Jag gillar alla knasiga tomtar och det jag framförallt gillar är kontrasten mellan stadsmiljö och de urgamla väsen som blir en helt vansinnig kuliss till den magiska historia som Tilda måste lösa. Jag tänker också på Mårten Sandéns serie om Jannice (den första delen heter Den femte systern) när jag läser om Tilda och jag önskar önskar så hårt att Tildas äventyr får fortsätta i uppföljare. För det är hon verkligen värd!

Känner att det här inlägget kanke inte går ihop med mitt något, om inte direkt bittra, så i alla fall sansade gästinlägg på Debutantbloggen idag ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar