fredag 21 oktober 2016

Fel jag gjort mig skyldig till

Jag har gjort fel:( (Källa)

Jag inser att jag mest skrivit om det positiva som hänt kring boken och det är ju på sätt och vis förståeligt, men det har ju varit en hel del elände också. Specifikt så är det en hel del fel jag gjort mig skyldig till sedan boken kom ut.

1. Förlaget gjorde en massa utskick till tidningar i förhoppning om att någon skulle få för sig att recensera boken. Sedan satte jag igång att följa upp dessa utskick på temat "Hej <tidningens namn>, jag tänkte bara få bekräftat att ni fått ett recex av min bok. Hoppas att ni skriver om den." I lite tjusigare ordalag, så klart - jag är ju ändå författare - men ni fattar. Detta skulle jag uppenbarligen inte ha gjort. Min förläggare sa till mig att det kan ha motsatt effekt när en författare skriver och tjatar om sin bok. Suck. Det kunde jag väl kanske ha räknat ut. Nå, jag vet inte om det är just av detta skäl som inte en enda tidning recenserat boken, men så är det i alla fall. De tiger som muren om den. Trist, så klart.

2. Jag satte glatt igång och skriva till skolor att de väl kunde fundera över huruvida boken skulle kunna fungera som "gemensam läsebok" för högstadieklasser. Jag tänkte alltså att alla i klassen skulle få ett ex och att de sedan skulle diskutera boken i skolan och att jag då kunde komma dit och prata med dem också. Men, förklarade min förläggare, så går man inte alls tillväga. Det finns tydligen ett vedertaget sätt via Bibliotekstjänst eller något sådant. Typiskt mig att entusiastiskt sätta igång med någonting meningslöst.

3. Värst av allt: Jag trodde att boken på något magiskt sätt skulle sälja sig själv - naturligtvis med en skjuts från förlaget, men i princip utan att jag själv behövde göra så mycket. Som Brasse sa när Magnus och Eva gissade fel om vilken figur som skulle bort från lattjolajbanlådearrangemanget: Fel, fel, fel, fel, fel!

Det här går onekligen trögt och jag tror inte att boken har sålt särskilt mycket. Inte så konstigt - det fattar till och med jag - men ganska trist också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar