måndag 1 oktober 2018

Agnes ger Sömnernas sömn fyra ugglor

Agnes betyg på Sömnernas sömn (Källa)

Agnes, som jag vet blev en aning överraskad över En väktares bekännelser, tycker att serien håller hela vägen och ger även Sömnernas sömn fyra ugglor.

Äntligen får vi träffa Tilda igen! Hon är väktare över Stockholms rådare och har som uppdrag att se till att alla tomtar, troll, älvor och andra väsen sköter sig. Nu är Tildas mormor borta och Tilda är helt ensam om väktarskapet. Det är dags för tomteting och det ger Tilda mycket att hålla reda på. En dag hittas några ihjälbitna getter på Skansen och efter det följer flera märkliga händelser. Tilda känner på sig att det är rådare som ligger bakom händelserna och måste ta reda på varför. 

Det här är den tredje boken i Elin Säfströms ungdomsserie om där hon på ett fenomenalt sätt blandar tonårsliv med nordisk folktro och fantasy. Kanske är det den perfekta blandningen som gör att jag tycker om böckerna. Den första boken om Tilda, En väktares bekännelser överraskades jag av och den här tyckte jag lika mycket om! Jag gillar verkligen att läsa om Tilda och känner igen mig i många av hennes tankar. Det är som är mest intressant tycker jag är hennes vardagliga liv i skolan, men kompisar och vanliga tonårsproblem. Men det blir såklart det där lilla extra med de olika sagoväsen som rör sig i Tildas Stockholm. Elin Säfström har verkligen lyckats med att få med de olika delarna på ett bra sätt. 

Om Sömnernas sömn är den sista boken om Tilda har jag inte riktigt koll på. Men jag hoppas verkligen att få läsa mer av Elin Säfström i framtiden. Hon skriver med ett rappt och medryckande som gör att man hela tiden vill fortsätta läsa. Karaktärerna är coola och handlingen i de hittills tre böckerna hon skrivit är väldigt spännande. Om det här är sista boken om Tilda tycker jag att det var ett bra avslut, men jag skulle gärna träffa henne igen i fler böcker. 

Jag skulle rekommendera den som vill läsa mer om nordisk folktro efter PAX att läsa böckerna om Tilda. Men alla andra borde också läsa böckerna. Sömnernas sömn får 4 av 5 ugglor av mig!

Jag hade f.ö. den stora äran att få träffa Agnes personligen på bokmässan nu i helgen. Jag tycker att hon är helt fantastisk som läser och bloggar på det sätt hon gör trots sina unga år.

Tack, Agnes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar