tisdag 7 november 2017

Kära dagbok ...

Dagboksliknande språk, tycker Jamie (Källa)

Jamie på En blogg för bokugglor läste En väktares bekännelser och recenserade den när det begav sig för något år sedan. Recensionen var fin, men poängen inte så vansinnigt höga, så när det var dags för Visheten vaknar, så trodde jag inte att hon skulle vara så intresserad. Men hon hörde faktiskt av sig självmant och ville ha ett recex! Hon har nu läst den.

Visheten vaknar är uppföljaren till En väktares bekännelser som jag läste förra året och tyckte om och jag blev väldigt glad att det kom en uppföljare och jag tyckte ännu mer om den! 

När jag började läsa hade jag bara tänkt läsa några kapitel men helt plötsligt var boken utläst. 
Jag tror att den gick så fort att läsa berodde mycket på det lekfulla och lite dagboksliknande språket som författaren använt och det kändes precis som att man befann sig i Tildas huvud hela tiden.
Handlingen var mycket spännande och det var åter igen intressant med alla tomtar, vittror och framför allt troll som man fick läsa om.
Det var många gånger som jag satt och små fnissade under läsningen eftersom Tilda bara är är så underhållande att läsa ifrån och alla hennes funderingar kring vänner, kärlek och familj kunde jag mycket väl relatera till även om jag är äldre än vad Tilda är.
Vide och hunden Dumpe är fortfarande några av mina favorit bikaraktär för de är bara så gulliga båda två, och Tildas relation med sin mormor är så fin. 

Visheten vaknar var en mycket bra uppföljare som inte bara innehåller äventyr utan det är även mycket fokus på vardagliga problem såsom vänskap och familj och jag håller tummarna för att det inte dröjer alltför länge innan det kommer en bok till för jag läser mer än gärna mera om Tilda och hennes äventyr! 

Betyg 7/10

Betyget har stigit med 0,5 enheter! Inte illa. Tack, Jamie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar