onsdag 22 mars 2017

Litet lästips på Minabibliotek.se

Det tipsas! (Källa)

Man ska inte ropa hej, eller vad man ska säga. Jag menar, det händer - trots bokens framskridna ålder (sex månader och en dag i skrivande stund) - att folk upptäcker den. Och tipsar! Så här har Lina Westermark skrivit på minabibliotek.se.

En spännande, rolig och originell berättelse om Tilda, som har ett tufft och hemligt uppdrag.

Tilda är en väktare. Det betyder att hon måste se till att inga rådare begår överträdelser. Det är ett mycket hemligt jobb och hon får varken berätta för sin mamma eller sin bästa kompis Imane. Förutom Tilda är det är det bara mormor som vet.

Nu är mormor på ett hemligt uppdrag i Norrland så Tilda måste beskydda hela Stockholm själv.

Utöver det vanliga trubblet med Grummegänget har det dykt upp ett fall där barn har försvunnit mitt framför sina föräldrars näsor. Är det en rådare eller något helt annat?

Jag gillar den här boken för att den är spännande, rolig och väldigt originell. Tror att den passar för den som gillar böcker med fantasiväsen, från 9 år och uppåt.

Jag gillar det här med "från 9 år", för om jag ska vara ärligt så vet jag så lite om barn i den åldern, så jag har svårt att avgöra huruvida boken kan tänkas funka för dessa. Även om jag känner till ett antal fall av både läsning och uppskattning från ålderskategorin strax under den avsedda (som ju är 12-15).

Tack, Lina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar