onsdag 29 mars 2017

Enligt O rycks inte med

Enligt O tycker att tolv verkar vara en lämplig ålder för att läsa boken (Källa)


Jag har ju vetat ett tag att Enligt O har läst men inte varit jätteimpad, eftersom jag sett hennes trea på Goodreads, men för några dagar sedan kom även en recension. Den ser ut så här:

Visste du att det finns väktare som inte vaktar varuhus eller kör värdetransporter, utan skyllar oss vanliga dödliga från troll, tomtar, vättar, älvor och andra figurer? Om detta berättar Elin Säfström i boken En väktares bekännelse. Vi får träffar Tilda som är just väktare och hennes mormor som har samma yrke. Nu jobbar Tilda inte heltid, utan oftast är hon en helt vanlig skolelev, men hon kan se alla övernaturliga väsen som vi andra inte ser. Det gör att hon också får en hel del uppdrag att rädda oss från dem, som t.ex. att få ett gäng jordvättar att flytta från skolans källare.

Det här är Elin Säfströms debutbok och det jag gillar är hennes humoristiska sätt att skriva. Däremot är jag helt klart fel person för den här boken. Jag har nämligen väldigt svårt för att köpa den parallella världen som Säfström målar upp. Egentligen tycker jag att det är kul att våra klassiska svenska väsen får ta plats i en fantasybok, men som fantasyskeptiker blir det lite för osannolikt. Kanske för att jag inte riktigt rycks med i intrigen.

Men gillar du fantasy med en stor portion humor och är sisådär tolv år tror jag att du skulle gilla En väktares bekännelser. Och det är ju just den målgruppen boken är skriven för.

Allvarligt talat, det är egentligen lite konstigt att inte fler tycker precis som hon. Liknande åsikter har förekommit, men förvånansvärt sällan.

Tack, Linda, för att du läste och tyckte till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar