måndag 8 augusti 2016

Recensionschock

Jag är i chocktillstånd

Idag fick jag av min förläggare, Ada Wester, den första recensionen av boken. Det rör sig om en från Bibliotekstjänst, som tydligen recenserar före "giltigt" datum (21 september) för bibliotekens räkning. Nå, här är recensionen:

Med En väktares bekännelser debuterar Elin Säfström, f. 1974, och hon gör det med den 
äran. Visst finns det likheter med Mortal Instruments-serien där skuggjägare i New York jagar 
varulvar, vampyrer och demoner som bara de själva kan se. Men Säfström står tryggt på egna ben när hon utifrån sitt eget Stockholm berättar om rådare, dvs. tomtar, troll, vättar och älvor. De som håller koll på att dessa håller sig på plats är väktarna Tilda och hennes mormor. För tillfället befinner sig dock mormor i Norrland och femtonåriga Tilda måste på egen hand ta itu med den värsta 
överträdelsen någonsin när barn och unga spårlöst försvinner. Den enda hjälp hon har är en gammal hund med luktsinnet intakt som drar henne genom staden när hon med blixtens hastighet far fram på sina rullskridskor. Det är sagolikt , humoristiskt och rysligt spännande.

En urban fantasy i nordisk folktrotappning borde inte vara möjlig. Elin Säfström visar att det inte bara är möjligt, det är underbart. Hon beskriver sig själv som språknörd och detta kommer till uttryck i hennes fingertoppskänsliga berättande, likaväl som i de ljuvliga namn hon ger Tildas antagonister. Korta kapitel gör boken lättläst, men sannerligen inte lättviktig. Helhetsbetyg: 5.

Gull Åkerblom

Och det är tydligen 5 av 5 möjliga, försäkrar min förläggare mig om. Och Gull Åkerblom är ju en mycket etablerad barn- och ungdomsboksförfattare dessutom. Jag blir helt sjukt glad. Gråtfärdig och lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar