tisdag 25 juni 2019

Här blir det inte många barn gjorda

Två femmor på Goodreads i juni ändå! (Källa)

Tänk så fort böcker liksom dör, eller i alla fall försvinner från radarn. Den här serien kom ju ut i september 2016, 2017 respektive 2018, men det står redan nästan helt stilla. Det var länge sedan jag hittade någonting på Instagram eller liknande. Nu såg jag i alla fall att jag fått två nya betyg för En väktares bekännelser på Goodreads (totalt är jag nu uppe i 142 betyg för den boken där) och båda var femmor. Det känns i alla fall ganska bra. Eller, ok, jättebra:) Med en av dessa femmor medföljde dessutom en recension:

Det tog mig ca 50 sidor för att komma in i historien och bli riktigt vän med alla karaktärerna men sedan var vi det med råge. Allting är bra med den här boken, trots att jag var skeptisk till om tomtar och troll verkligen skulle passa mig. 
Tilda, som är femton år, lämnas ensam som väktare när hennes mormor åker upp till Norrland för att hjälpa till då det blivit rejäla problem med trollen där. Inga problem, tänker Tilda, men snart börjar problemen även hopa sig i hennes område.
Jag gillar verkligen Tilda och hennes tonårspersonlighet. Hon har kärleksproblem som alla tonåringar, lärare hon inte går ihop med och en mamma som hon absolut inte kan prata med om någonting. Hon har även en tomte som allt som oftast dyker upp och drar henne i byxbenet och ber henne komma när något är på gång...och en älva som heter Vide och inte alls beter sig som de andra älvorna i parken.

Då jag läst recensioner även om nästkommande bok om Tilda kan jag inte vänta på att få tag på den i sommar!

Tackar, Teolinda Stark! (Vilket f.ö. måste vara världens coolaste namn.)

2 kommentarer:

  1. Hej Elin! Måste bara säga att vi högläser "En väktares bekännelser" för barnen nu (8 resp. 11 år) och de båda samt maken älskar den verkligen! Ett gott betyg då de är väldigt petiga med kvalitet. Kul för mig att läsa om böckerna tillsammans med dem också :) Tack, tack, tack för dina fina böcker, eftersom jag skriver själv vet jag hur extremt mycket arbete och kärlek som ligger bakom... Hoppas du har mer på gång inom barn- och ung!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud, Helena! Vad glad jag blir! Så himla underbart att höra! Och om dina barn är 8 och 11 så blir jag djupt imponerad av dem, eftersom jag inte har "sänkt" språket ett enda dugg för att göra det mer lättillgängligt - och den formella målgruppen är ju faktiskt 12-15 år! Även impad av maken, så klart:) Hoppas att ditt eget skrivande blomstrar! (Ursäkta att jag fallit av hela bloggläsargrejen, eftersom det finns så himla mycket annat som tar upp all ens tid.) Och ja, jag har mer på gång. Faktiskt målgrupp 9-12, passande nog. Svävar dock en aning i limbo än så länge. Så vi får se. KRAM till dig och din familj hursomhelst!

      Radera